czwartek, 11 czerwca 2015

Wycieczka na Litwę

Wycieczka na Litwę           12-14.05.2015

Dzień pierwszy-12.05.2015
18 uczniów z ZPO w Woli Osowińskiej i ZS w Białce wraz  opiekunami udało się historycznym szlakiem dawnej unii polsko-litewskiej, po śladach wielkich Polaków: Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Józefa Piłsudskiego i Jana Pawła II .
Pierwszy dzień do południa upłynął nam na Podlasiu, a po przekroczeniu granicy w Ogrodnikach-na Litwie w Trokach. Po polskiej stronie odwiedziliśmy pałac Branickich w Białymstoku, Sanktuarium Maryjne w Studzienicznej. To tereny Puszczy Knyszyńskiej. W Trokach zwiedziliśmy zamek księcia Witolda i poznawaliśmy społeczność Karaimów. Podczas posiłku popróbowaliśmy kibinów –przysmaku tej mniejszości etnicznej. Na nocleg udaliśmy się do Wilna.
Dzień drugi - 13.05.2015
Początek nie był zbyt udany, bo rano padał deszcz i się ochłodziło. Ale przestało padać, a nawet na przekór prognozom  świeciło słońce. Oprowadzała nas Pani Grażyna Hajdukiewicz. Najpierw kościół św. Piotra i Pawła z pięknymi sztukateriami. Potem Cmentarz Wileński na Rosie i ogromny kawał historii Polski i Polaków. Złożyliśmy kwiaty i zapaliliśmy znicze na grobie Matki J. Piłsudskiego, gdzie również spoczywa serce Syna. Zaśpiewaliśmy Marsz I Brygady, a potem dalej zwiedzaliśmy tę nekropolię.
Potem Ostra Brama –Sanktuarium Maryjne Pokłoniliśmy się Matce Bożej i udaliśmy się na spacer uliczkami Wilna śladami A. Mickiewicza, J. Słowackiego i wielu znanych Polaków. Wspinaliśmy się na górę Giedymina i choć świeciło słońce, to wiatr dawał nam się we znaki. Potem pamiątki, na koniec Wieża Telewizyjna i znów piękne widoki Wilna. Na nocleg wróciliśmy do Polski do Suwałk.
Dzień trzeci- 14.05.2015
Ok. 8 rano wyruszyliśmy w drogę powrotną, ale tradycyjnie zaglądaliśmy do ciekawych miejsc.
Najpierw Wigierski Park Narodowy
I na początek spacer ścieżką dydaktyczną Las, nad jezioro Sucha. Po drodze żeremie bobrów, stanowisko  rosiczki , potem Muzeum  WPN i przejażdżka łódką Laptadora II po jeziorze Wigry. A tu zaglądaliśmy w głębiny, mijaliśmy kaczki łyski, kormorany i wiele innych ptaków wodnych i z oddali podziwialiśmy klasztor pokamedulski Wigry. Po przejażdżce udaliśmy się do wspomnianego klasztoru, gdzie m.in. zajrzeliśmy do apartamentów Jana Pawła II, który tu przebywał w 1999 roku.
Po drodze zatrzymaliśmy się na chwilę i zjedliśmy obiad. I tym razem danie regionalne, czyli kartacze. Nie mogliśmy ominąć miejscowości Suchowola związanej z bł. Ks. Jerzym Popiełuszko. Tam też znajduje się głaz oznaczający  środek Europy. Obowiązkowe zdjęcie  w centrum  Europy i dalej w drogę. Podróż była bardzo udana, bo jechaliśmy  luksusową Scanią z naszego radzyńskiego PKS-u.
Na pewno wiele miłych wrażeń pozostanie w naszej pamięci, bo oprócz oglądania ciekawych miejsc zawiązaliśmy nowe znajomości i przyjaźnie.  Szkoda tylko, że tak mało osób skorzystało, bo moglibyśmy wydłużyć nasz pobyt do czterech dni.