czwartek, 27 września 2018

Wycieczka na Roztocze

ROZTOCZE 14.09.2018r.

W piątek, 14 września 2018 roku, około godziny 5:30 Uczniowie Zespołu Placówek Oświatowych w Woli Osowińskiej wraz z opiekunami Panią Danutą Karpińską, Panią Moniką Miturą i Panem Vadimem Kaznadziejem wyruszyli na wycieczkę na Roztocze.
Swoją przygodę z Roztoczem rozpoczęliśmy od dotarcia do Zamościa około godziny 7:00 i spotkania z przewodnikiem, który miał nam przybliżyć historię tego miasta i pokazać je. Spacer po Zamościu rozpoczęliśmy od Bramy Szczebrzeskiej, o której usłyszeliśmy kilka słów. Następnie ruszyliśmy dalej, by zobaczyć Katedrę Zamojską oraz pomnik Jana Zamoyskiego, który jak się dowiedzieliśmy jest znaczącą postacią dla tego miasta. Później spacerem ruszyliśmy na Stary Rynek, gdzie mogliśmy zobaczyć Ratusz, piękne Kamienice Ormiańskie oraz inne zabytkowe budynki, które otaczały to miejsce. Następnym miejscem, gdzie zaprosił Nas przewodnik było Muzeum Zamojskie, w którym obejrzeliśmy piękne obrazy czy makietę Zamościa. Z muzeum ruszyliśmy na dalszą część naszego spaceru po uliczkach Starego Miasta, skąd następnie przewodnik zaprosił Nas do Zamojskiej Manufaktury Słodyczy TĘCZA, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć jak powstają lizaki, czy cukierki. Była także możliwość spróbowania i kupienia słodyczy. Ostatnim miejscem, które odwiedziliśmy w Zamościu był okazały Park Miejski.

Kolejnym punktem naszej wycieczki był Zwierzyniec, do którego ruszyliśmy autobusem z Zamościa. Po dotarciu na miejsce wspólnie z Naszym przewodnikiem udaliśmy się do wypożyczalni rowerów, skąd każdy z Uczniów odebrał swój pojazd i ruszyliśmy za przewodnikiem na wycieczkę rowerową po szlakach Roztoczańskiego Parku Narodowego. Podczas tego rowerowego rajdu podziwialiśmy piękny krajobraz tego miejsca, mieliśmy również okazję zobaczyć i pogłaskać koniki polskie. Na rowerach przejechaliśmy około 20 kilometrów. Uczniowie mimo to byli pełni energii i gotowi na dalsze atrakcje. Po oddaniu rowerów do wypożyczalni udaliśmy się jeszcze na krótki spacer, aby zobaczyć piękny Kościół „na wodzie”. Po tej chwili odpoczynku, wyruszyliśmy autobusem do naszego docelowego miejsca wycieczki, czyli Obroczy koło Zwierzyńca na spływ kajakowy.

Na miejsce dotarliśmy ok. 14., gdzie spotkaliśmy się z osobami, które przeprowadziły krótkie szkolenie, aby zapoznać z kajakami tych, którzy nie płynęli nigdy z zasadami dotyczącymi pływania kajakiem oraz przypomnieć zasady tym, którzy już pływali. Dobraliśmy się w pary i ruszyliśmy w nasz spływ. Jako pierwsze wyruszyły Pani Danusia Karpińska i Pani Monika Mitura. Następnie za nimi kolejni uczniowie w kajakach, Pan Ratownik, a grupę zamykał Pan Vadim Kaznadziej z córką Aliną. Pogoda na spływie była wymarzona. Świeciło piękne słońce. Płynąc kajakiem można było podziwiać piękno Roztocza. Kajak był dobrą okazją dla Uczniów do wspólnej integracji, nauczenia się współpracy i cierpliwości. Po przenosce na Zalewie, ruszyliśmy dalej w kajakach by dotrzeć na ognisko, które zorganizowali organizatorzy spływu. Wszyscy Uczniowie zajadali się kiełbaskami, by nabrać sił na dalszą trasę w kajakach. Finał naszego spływu był na Bagnie a trasa mierzyła około 15 kilometrów. Uczniowie pomagali sobie nawzajem przy wyciąganiu kajaków i uporządkowaniu kapoków.

Do autobusu wszyscy szli uśmiechnięci i zadowoleni z wycieczki. Koło godziny 18. ruszyliśmy w drogę powrotną, po drodze zajeżdżając do Mc Donalda w Lublinie. Do domu wróciliśmy ok. 22:30. To był bardzo atrakcyjny dzień!