sobota, 25 maja 2019

Łysa Góra zdobyta, czyli nasz pobyt w Górach Świętokrzyskich

W dniu 20 maja uczniowie klas IV i V Szkoły Podstawowej w Woli Osowińskiej razem z uczniami ze Szkoły Podstawowej w Tchórzewie  wyruszyli na dwudniową wycieczkę w Góry Świętokrzyskie. Najpierw zdobyliśmy Łysą Górę od strony Nowej Słupi czyli wdrapywaliśmy się trudnym szlakiem tzw. Drogą Królewską. Potem słuchaliśmy historii klasztoru na Świętym Krzyżu. Zwiedziliśmy też Muzeum Świętokrzyskiego Parku Narodowego, aby poznać dzieje Ziemi Świętokrzyskiej, jej niezwykłą przeszłość z dinozaurami w tle. Następnie udaliśmy się na taras widokowy, aby podziwiać świętokrzyskie krajobrazy i gołoborza. Na dół schodziliśmy drogą  asfaltową do Huty Szklanej, gdzie     w  Osadzie Średniowiecznej mieliśmy możliwość poznać życie mieszkańców z czasów jeszcze pogańskich. Po obiedzie przejechaliśmy do Muzeum Skamieniałości i Minerałów w Świętej Katarzynie. Pięknymi okazami kamieni najbardziej zachwycały się dziewczynki. Obdarowani kamykiem na szczęście  wyruszyliśmy do Szkolnego Schroniska Młodzieżowego „Wędrownik” w Kielcach. Kolację i śniadanie przygotowaliśmy we własnym zakresie.

Drugiego dnia - 21 maja pod opieką pana Edwarda Matysa przewodnika świętokrzyskiego zwiedzaliśmy Kielce, w tym Klasztor na Karczówce, rezerwaty  geologiczne „Ślichowice” oraz „Kadzielnię”.  Na koniec zawitaliśmy na dziedziniec Pałacu Biskupów. Po obiedzie zajechaliśmy do Parku Miniatur i Rozrywki  „Sabat Krajno”. Film 6D przywrócił nas do życia, a najbardziej charakterystyczne miejsca na świecie zadziwiły. W bardzo dobrych humorach wróciliśmy do domu. Pogoda była nieco kapryśna, zwłaszcza drugiego dnia, ale turystom nic nie przeszkadza. Opiekę sprawowały panie Jolanta Chojnacka, Hanna Gołoś, Elżbieta Kozieł  i Barbara Zdunek.