wtorek, 7 grudnia 2021

Wycieczka do Warszawy w ramach realizacji przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pn. „Poznaj Polskę”

W dniu 7 grudnia 2021 roku o godzinie 7:00 uczniowie klas IV-VIII z Zespołu Placówek Oświatowych w Woli Osowińskiej, pod czujnym okiem pań opiekunek: Moniki Jędrzejkiewicz, Elżbiety Kozieł, Doroty Latkowskiej, Ilony Sikorskiej-Korgol i Barbary Zdunek, wyjechali na wycieczkę do Warszawy. Wyjazd był możliwy dzięki dofinansowaniu w kwocie 4 tys. złotych z Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach realizacji przedsięwzięcia pod nazwą „Poznaj Polskę”.

Mimo bardzo zimnego i mroźnego poranka wszyscy w świetnych humorach wyruszyliśmy na ”spotkanie” z naszą stolicą. Podróż przebiegała nam bardzo sprawnie i już o godzinie 10 rozpoczęliśmy zwiedzanie pierwszego punktu programu naszej wycieczki, a mianowicie Muzeum Neonów, położonego na warszawskiej Pradze Południe. Po raz pierwszy wszyscy mogliśmy obejrzeć tak dużą ilość kolorowych neonowych reklam, zgromadzonych w jednym miejscu, pochodzących z okresu powojennej Polski, często stworzonych przez wybitnych artystów i w tym miejscu chronionych od zapomnienia. Mogliśmy dowiedzieć się również ciekawych informacji na temat ich powstawania oraz zasięgnęliśmy wiadomości dotyczących gazów wypełniających wnętrza szklanych rurek i świecących na różne kolory.

Następnym punktem naszej wycieczki był spacer i zwiedzanie Starego Miasta, które rozpoczęliśmy u stóp Kolumny Zygmunta III Wazy. Przemierzając wąskie uliczki starego miasta, mogliśmy podziwiać piękną architekturę Zamku Królewskiego, starych kamienic oraz kościołów. Słuchaliśmy opowieści pani przewodnik, która w ciekawy i przystępny sposób opowiadała nam historie związane z wieloma z nich. Na chwilę, w zamyśleniu, zatrzymaliśmy się w Bazylice Archikatedralnej p.w. Męczeństwa św. Jana Chrzciciela, w której znajduje się grób prymasa Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Odwiedziliśmy również warszawską Syrenkę. Niestety, mogliśmy ją obserwować tylko z daleka, ponieważ otaczało ją lodowisko i bez łyżew naprawdę trudno było zobaczyć ją z bliska. Następnie przeszliśmy pod pomnik małego Powstańca, który upamiętnia młodych ludzi walczących w Powstaniu Warszawskim. Zatrzymaliśmy się również na chwilę przed Pałacem Prezydenckim, który od 1994 jest oficjalną siedzibą Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i jest największym pałacem w Warszawie. Nasz spacer zakończyliśmy na placu marszałka J. Piłsudzkiego, gdzie mogliśmy obserwować uroczyste złożenie wieńców przy Grobie Nieznanego Żołnierza przez nowo akredytowanych ambasadorów niektórych państw. Opuszczając Stare Miasto, cały czas mieliśmy w pamięci to, jak wiele trudu i wysiłku część naszych rodaków włożyła w odbudowę praktycznie w całości zniszczonej tej części Warszawy podczas II wojny światowej.

Na wycieczkach czas biegnie bardzo, bardzo szybko... Zmęczeni kilkugodzinnym spacerem i trochę zmarznięci zjedliśmy obiad i wyruszyliśmy do Centrum Nauki „Kopernik”, które stanowi raj dla miłośników nauki, ale też zabawy i to nie tylko w młodszym wieku, ale również dla dorosłych. Odkrywaliśmy tam tajemnice nauki, poprzez samodzielne przeprowadzanie doświadczeń, czy obserwacji. Byliśmy tak zaaferowani, że nawet nie spostrzegliśmy, iż trzeba już kończyć naszą przygodę w Centrum Nauki.

Pobyt w Warszawie dobiegał końca. Pozostał nam ostatni punkt, a mianowicie pokaz iluminacji świetlnych w Królewskim Ogrodzie Światła w Wilanowie. Wszyscy byliśmy zachwyceni tym, co zobaczyliśmy. Urzekł nas bajkowy świat „Zaczarowanego ogrodu” i każdy z nas zgodnie stwierdził, że jak tylko będzie to możliwe, to za rok wraca do Wilanowa, by zobaczyć pokaz świateł jeszcze raz.

Ze stolicy wyruszyliśmy zmęczeni, ale pełni wrażeń. Czekała nas już tylko droga do domu. No i oczywiście.... kolacja w McDonalds! Do Woli Osowińskiej dotarliśmy późno, ale nikt z nas nie żałował, że zdecydował się na ten wyjazd, bo poznaliśmy Warszawę nie tylko jako stare, piękne, pełne historii miasto, ale też takie, w którym można się wiele nauczyć i bardzo miło spędzić czas.

Pozostało powiedzieć nam tylko jedno..... Do zobaczenia Warszawo! Do następnego razu!