2 kwietnia w naszej szkole obchodziliśmy
Międzynarodowy Dzień Świadomości autyzmu. Miesiąc kwiecień jest miesiącem
wiedzy na jego temat, dlatego głównym przesłaniem tego miesiąca jest podnoszenie
świadomości społecznej na temat spektrum autyzmu.
Uczniowie ze szkoły
podstawowej, dzieci z przedszkola oraz nauczyciele z Zespołu Placówek
Oświatowych w Woli Osowińskiej, chcąc być solidarni z osobami ze spektrum
autyzmu i ich rodzinami, ubrali się na niebiesko, wykonali piękne plastyczne
prace w tym kolorze. Powstała również szkolna gazetka.
Dlaczego kolor
niebieski jest symbolem autyzmu? Na ten temat istnieje wiele domysłów. Kolor
niebieski to kolor niewinności, nadziei, ale również dlatego, że jeszcze
niedawno uważano, że autyzm dotyczy głównie chłopców – był diagnozowany u nich
niemal cztery razy częściej niż u dziewcząt. Stąd też symbolicznym kolorem
autyzmu stał się niebieski.
Zaświećmy się zatem w
kwietniu wszyscy na niebiesko, okażmy solidarność z osobami ze spektrum autyzmu
oraz wykażmy wsparcie dla ich rodzin!
Pamiętajmy, że
autyzm nie jest chorobą, lecz zaburzeniem rozwoju, co oznacza, że mózg
pracuje w niestandardowy sposób. Autyzm rozumiany jako spektrum oznacza, że u
każdej osoby objawia się i przebiega w inny sposób, z różnym nasileniem zachowań
i cech charakterystycznych dla autyzmu. Dotyczą one głównie trudności w
relacjach z ludźmi, komunikacji oraz powtarzalnych i stereotypowych zachowań.
Autyzm jest zaburzeniem rozwoju, diagnozowanym u około 1 na 100 dzieci w
Europie, czterokrotnie częściej u chłopców niż dziewcząt. Pierwsze objawy
widoczne są zwykle przed 3 rokiem życia. Najczęściej diagnozuje się: autyzm
dziecięcy, autyzm atypowy, Zespół Aspergera.
Andżelika Sałata